ENTRE O NATURAL E O ARTIFICIAL: VISUALIZAÇÃO E REPRESENTAÇÃO NO SÉCULO XVI. DOSSIÊ: A História da Arte e a construção da fantasia no mundo barroco.

Fumikazu Saito

Resumo


eoi/doi Deposit-Electronic Object Identifier  

http://eoi.citefactor.org/10.11248/ehum.v13i1.3089



Between the Natural and the Artificial: Visualization and Representation in the 16th Century


Resumo:
Recentes estudos em história da ciência têm apresentado indícios de que é impossível estabelecer uma clara distinção entre estudos de óptica e de perspectiva linear quando nos referimos aos séculos XVI e XVII. Embora a perspectiva linear lidasse com a representação geométrica do espaço numa superfície bidimensional, estava, entretanto, estreitamente ligada a questões relativas à natureza da visão humana. Devemos considerar que, naquela época, o termo perspectiva era a tradução latina da palavra grega optikè, denotando a visão direta e distinta que, para os gregos, revelava as coisas. Seu significado coexistiu com outros que designavam a técnica pictórica e, para distingui-los, era comum opor a perspectiva “comum” ou “natural” à  perspectiva artificialis dos pintores. Essas diferentes expressões de perspetiva relacionaram-se de diferentes maneiras, cobrindo um largo espectro de possibilidades. Contudo, à medida em que se encerrou o século XVI, essas duas expressões de conhecimento passaram, gradativamente, a se referir a diferentes disciplinas. Parte desse processo esteve ligado às novas práticas matemáticas em que a óptica, a geometria e as artes buscaram redefinir seus campos de investigação, considerando questões de ordem teórica ligadas à visualização e à representação do espaço. Neste artigo, apresentamos alguns aspectos da estreita conexão entre perspectiva naturalis e artificialis, tendo por base um conjunto de documentos relativos à óptica e à perspectiva linear publicado nos séculos XVI e XVII.
Palavras-chave: História da Ciência; Óptica; Perspectiva.

Abstract: Current studies in history of science have shown evidences for the impossibility of drawing a clear distinction between optical studies and linear perspective in the sixteenth and seventeenth centuries. Although linear perspective dealt then with the geometrical representation of space in a two dimensional surface, it was closely related to issues concerning the nature of human vision. One should take into consideration that, at that time, the term perspectiva was the Latin translation of Greek word optikè, meaning direct and distinct vision which revealed things according to the Greeks. This meaning of perspectiva coexisted with other ones which were used to designate the pictorial technique and, in order to distinguish both of them, it was common to establish an opposition between “common” or “natural” perspective to perspectiva artificialis of painters. These two different expressions were related in different ways, covering a broad spectrum of possibilities. However, as sixteenth century ended, these two expressions of knowledge turned gradually into different disciplines. Part of this process was related to new mathematical practices in which optics, geometry and the arts began to redefine their research fields, taking into account theoretical issues concerned visualization and representation of space. Regarding this, this paper presents some aspects of the close connection between perspectiva naturalis and artificialis, based on a set of documents concerning optical and linear perspective published in the sixteenth and seventeenth centuries.
Keywords: History of Science; Optics, Perspective.

Recebido em: 09/07/2020  – Aceito em 04/08/2020


Palavras-chave


História da Ciência, Optica, Perspectiva, Barroco

Texto completo:

PDF

Referências


Referências Bibliográficas

AGUILONIUS, F. Francisci Aguilonii e Societate Iesu opticorum libri sex. Philosophis iuxtà ac Mathematicis utiles. Antuerpia: Officina Plantiniana, 1613.

AIKEN, J. A. Truth images: from the Technical Drawings of Ibn Al-Razzaz Al-Jazari, Campanus of Novara, and Giovanni De’Dondi to the Perspective Projection of Leon Battista Alberti. Viator, v. 25, p. 325-359, 1994.

Apolonius of Perga, Theorem 4, Book 1. In: On Conic Sections. Chicago; London: Encyclopaedia Britannica, 1952, p. 606-607.

ALBERTI, L. B. Da pintura. Trad. de A. da S. Mendonça. Campinas: Ed. da Unicamp, 1989.

ANTONINI, C. (ed.) Jacopo Barozzi da Vignola: La regola dei cinque ordini, Le due regole della prospettiva pratica nella edizione del 1828 proposta da Carlo Antonini. Roma: Dedalo, 2007

ARISTÓTELES, Metafísica, 1061a28. In: ARISTÓTELES. Metafísica de Aristóteles. Ed. de V. García Yebra. Madrid: Gredos, 1990, p. 545-546.

ARISTÓTELES, Física, II, 2 193b22-194a12. In: ARITÓTELES. Física I-II. Trad. Lucas Angioni. Campinas: Ed. da Unicamp, 2009, p. 46-47.

BAXANDALL, M. Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy. 2a ed. Oxford; New York: Oxford University Press, 1988.

BARBARO, D. La pratica della perspettiva di monsignor Daniel Barbaro ...Venetia: Camillo & Rutilio Borgominieri fratelli, 1569.

BERETTA, M. From the Eye to the Eye Glass: A Pre-History of Spectacles. In: BERETTA, M. (ed.). When Glass Matters: Studies in the History of Science and Art from Graeco-Roman Antiquity to Early Modern Era. Firenze: Leo S. Olschki, 2004. p. 249-282.

CAUS, S. de. La perspective avec la raison des ombres et miroirs ... London; Brussels: Richard Field and J. Mommart, 1611

CIGOLI, L. C. Prospettiva pratica. In: CAMEROTA, F. (ed.). Linear Perspective in the Age of Galileo: Ludovico Cigoli's Prospettiva pratica. Firenze: Leo. S. Olschki, 2010.

COUSIN, J. Livre de perspective de Jehan Cousin, senenois, maistre painctre à Paris. Paris: Jean le Royer, 1560.

DEL MONTE, G. Guidubaldi è Marchionibus Montis Perspectivae libri sex. Pisa: Hieronymum Concordima, 1600.

DUBREUIL, J. Perspective practical or a plain and easie method of true and lively representing all things to the eye at a distance, by the exact rules of art … London: H. Lloyd, 1672.

DÜRER, A. Instituciones de Geometría. Trad. do latim para o espanhol e introd. de J. Y. Cabrera. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1987.

EDGERTON, S. Y. The heritage of Giotto's geometry: art and science on the eve of the scientific revolution. Ithaca: Cornell University Press, 1991; ; FLORIÊNSKI, P. A perspectiva inversa. São Paulo: Editora 34, 2012.

EDGERTON, S. Y. The Mirror, the Window, and the Telescope: How Renaissance Linear Perspective Changed Our Vision of the Universe. Ithaca; London: Cornell University Press, 2009.

EDGERTON Jr, S. Y. The Renaissance Development of the Scientific Illustration. In: SHIRLEY, J. W.; HOENIGER, F. D.(eds.). Science and Arts in the Renaissance. Washington; London; Toronto: Folger Books, [s.d.]. p. 168-197.

EUCLIDES. Evclidis Optica & Catoptrica... Paris: Ex officina Andreae Wecheli, 1557.

FABRICIUS DE ACQUAPENDENTE, G. De visione voce auditu. Veneza, Franciscum Bolzettam, 1600.

FIELD, J. V. Two Mathematical Inventions in Kepler’s ‘Ad Vitellionem paralipomena’. Studies in History and Philosophy of Science, v. 17, n.4, p. 449-468.

FIELD, J. V. Piero della Francesca's treatment of edge distortion. Journal of the Warbourg and Courtauld Institutes, v. 49, p. 69-99, 1986.

FIELD, J. V. The Invention of Infinity: Mathematics and Art in the Renaissance. Oxford; New York; Tokyo: Oxford University Press, 1997.

FIGUEIREDO, B. G. (orgs.). Anais eletrônicos do 14 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Belo Horizonte, Campus Pampulha da Universidade Federal de Minas Gerais, 08 a 11 de outubro de 2014. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 1-13.

FRANGENBERG, T. The Image and the Moving Eye: Jean Pélerin (Viator) to Guidobaldo del Monte. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 49, p. 150-171, 1986.

FRANGENBERG, T. The Angle of Vision: problems of perspectival representation in the fifteenth and sixteenth centuries. Renaissance Studies, v. 6, n. 1, p. 1-45, 1992.

FRANGENBERG, T. Egnatio Danti’s Optics. Cinquecento Aristotelism and the Medieval Tradition. Nuncius, v. III, n. 1, p. 3-38, 1988.

FRANGENBERG, T. Perspective Aristotelianism: three case-studies of Cinquecento visual theory. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 54, p. 150-158, 1991.

FRANGENBERG, T. Optical correction in sixteenth-century theory and practice. Renaissance Studies, v. 7, n. 2, p. 205-228, 1993.

GAGNÉ, J. Du Quadrivium aux Scientaie Mediae. In: INSTITUTE D’ÉTUDE MEDIEVAL. Arts Liberaux et Philosophie au Moyen Age. Actes du IVe Congrès International de Philosophie Médiévale. Univ. de Montréal, 27/08-02/09, 1967, Inst. d’Étude Medieval. Montreal; Paris: J. Vrin, 1969. p. 975-86.

GREGORY, J. Optica promota, seu Abdita radiorum reflexorum &c.... London: J. Hayes, 1663.

HAMOU, P. La vision perspective (1435-1740): L’art et la science du regard, de la Renaissance à l’âge classique. Paris: Payot & Rivages, 1995.

KEPLER, J. Les fondements de l’optique moderne: Paralipomènes a Vitellion (1604). Trad., introd. & notas de C. Chevalley. Paris: J. Vrin, 1980.

LINDBERG, D. C. A Catalogue of Medieval and Renaissance Optica Manuscripts. Toronto: The Pontifical Institute of Medieval Studies, 1975.

LINDBERG, D. C. Theories of Vision from Al-Kindi to Kepler. Chicago: The Chicago University Press, 1976.

LONG, P. O. Invention, Secrecy, and Theft: Meaning and Context in the Study of Late Medieval Technical Transmission. History and Technology, v. 16, p. 223-241, 2000;

LONG, P. S. Openness, Secrecy, Authorship: Technical Arts and the Culture of Knowledge from Antiquity to the Renaissance. Baltimore; London: The Johns Hopkins University Press, 2001;

MOXON, J. Practical perspective, or , Perspective made easie teaching by the opticks... London: Joseph Moxon, 1670.

NASCIMENTO, C. A. R. De Tomás de Aquino a Galileu. Campinas: UNICAMP/IFCH, 1998, p. 13-87.

NICERÓN, J.-F. La perspective curieuse .... Paris: Vue F. Langlois, 1652.

NEWTON, I. Óptica. Trad. A. K T. Assis. São Paulo: Edusp, 1996.

PANOFSKY, E. A perspectiva como forma simbólica. Lisboa: Edições 70, 1999.

PECHAM, J. John Pecham and the Science of Optics: Perspectiva communis. Ed., introd., trad. e notas de D. C. Lindberg. Madison; Milwaukee; London: The University of Wisconsin Press, 1970.

PÉLERIN, J. (Viator). De artificiali perspective. Tulli: [s.ed.], 1521.

POWEL, T. Elementa opticae nova, facili, 7c; compediosâ methodo explicata... London: J. Grismond, 1651.

RAYNAULD, D. Les débats sur les fondements de la perspective linéaire de Piero della Francesca à Egnatio Danti: un cas de mathématisation à rebours. Early Science and Medicine, v. 15, p. 474-504, 2010.

RISNER, F., (ed.). Opticae thesaurus.... Basilea: Per Episcopios, 1572.

ROSSI, P. Os filósofos e as máquinas, 1400-1700. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

SAITO, F. O telescópio na magia natural de Giambattista della Porta. São Paulo: Ed. Livraria da Física; EDUC; FAPESP, 2011, p. 137-172.

SAITO, F. Arte, ciência e magia: manipulando o espaço no século XVI. In: MORAES, M. M. (org.). Formas Imagens Sons: O Universo Cultural da Obra de Arte. Belo Horizonte: Clio Gestão Cultural e Editora, 2014, p. 222-231.

SAITO, F. Perception and Optics in the 16th Century: Some features of Della Porta’s Theory of Vision. Circumscribere: International Journal for the History of Science, v. 8, p. 28-35, 2010.

SAITO, F. Geometria e Óptica no século XVI: a percepção do espaço na perspectiva euclidiana. Educação Matemática Pesquisa, v. 10, n. 2, p. 386-416, 2008.

SAITO, F. O espaço nas origens da ciência moderna e a sua representação geométrica segundo a perspectiva naturalis e artificialis. In: SILVA, P. P.

SAITO, F. Alguns aspectos da noção de espaço geométrico no século XVI a partir de um estudo preliminar de duas obras de Francesco Patrizi da Cherso [no prelo], 2015.

SCHATZBERG, E. From Arts to Applied Science. Isis, v. 103, n. 3, p. 555-563, 2012.

SCHEINER, C. Oculus, hoc est... London:, J. Flesher, 1652.

SCHOTT, G. Magia universalis, naturae et artis... Bamberga: Joh. Martini Scönwetteri, Bibliopolae Francofurtensis, 1677.

SIMON, G. Le regard, l’être et l’apparence dans l’optique de l’antiquité. Paris: Seuil, 1988.

SIMON, G. Archéologie de la vision: l’optique, le corps, la peinture. Paris: Seuil, 2003.

SMITH, P. H. The Body of the Artisan: Art and Experience in the Scientific Revolution. Chicago; London: The University of Chicago Press, 2004.

SPINOSA, G. Visione Sensibile e Intellettuale: Convergenze Gnoseologiche e Lingustiche nella Semantica della Visione Medievale. Micrologus: Natura, Scienze e Società, v. 5, p. 119-134, 1997.

SUMMERS, D. The Judgement of Sense: Renaissance Naturalism and the Rise of Aesthetics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

WADE, N. J. Perception and illusion: historical perspectives. New York: Springer, 2005.

VEDREMAN FRISIUS, J. La tres-noble perspective.... Amsterdam: Jean [...], 1619.

VESCOVINI, G. F. “L’inserimento della ‘perspectiva’ tra le arti del quadrivio: INSTITUTE D’ÉTUDE MEDIEVAL. Arts Liberaux et Philosophie au Moyen Age. op.cit. p. 969-74.

VESCOVINI, G. F. Vision et réalité dans la perspective au XIVe siècle. Micrologus: Natura, scienze e società, v. V, p. 161- 180, 1997

VELTMAN, K H. Panofsky's Perspective: A Half Century Later. In: EMILIANI, M. D. (ed.). Atti del convegno internazionale di studi: la prospettiva rinascimentale, Milan 1977. Florença, Centro Di, 1980, pp. 565-584.


##plugins.generic.alm.title##

##plugins.generic.alm.loading##

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Incluir comentário

Direitos autorais 2020 Fumikazu Saito

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

  

NOVO QUALIS CAPES B2